Zakazana reklama. Jakich błędów unikać?
Dynamiczny rozwój rynku reklamy stał się wyzwaniem dla wielu przedsiębiorstw. Właściciele firm oraz marketerzy stają na głowie, aby wyróżnić swoje produkty na tle konkurencji.
Czy wszystkie tricki w reklamie są dozwolone?
Odpowiedź brzmi NIE. Z poniższego tekstu dowiesz się o definitywnych zakazach oraz newralgicznych obszarach regulowanych przez prawo, o których mogłeś wcześniej nie wiedzieć.
Wizerunek banknotów
Wykorzystanie wizerunku banknotów do celów komercyjnych i reklamowych wymaga odpowiedniej zgodny NBP. Ten temat dotyczy szczególnie osób działających w sektorze finansów. Jeśli zatem w Twoich projektach graficznych wykorzystujesz wizerunek banknotów bez uzyskania wcześniejszej zgody, jest to działanie niezgodne z prawem. Co więcej w projektach drukowanych np. ulotkach, wielkość banknotów musi różnić się od ich oryginalnych wymiarów.
Konkurs, czy loteria?
Innym rodzajem reklam są liczne konkursy oraz loterie zwykle organizowane w mediach społecznościowych. W konkursie, zwycięzca wybierany jest przez określony podmiot lub komisję, natomiast w loterii o wyniku decyduje przypadek. W świetle prawa reklamowanie gier losowych jest zabronione. Jeśli zatem zdecydujesz się na organizację loterii promocyjnej, musisz uzyskać zezwolenie wydane przez Izbę Administracji Skarbowej.
Wizerunek sławnych osób
Częstą praktyką znaną wszystkim w reklamach jest wykorzystanie wizerunku sławnych osób. Nie ulega wątpliwości, że muszą one wyrazić na to wcześniejszą zgodę. Warto pamiętać, że dotyczy to również nadruku na gadżetach, użycia wizerunku innych osób na stronie internetowej, bądź w kanałach social media.
Reklamy niezgodne z prawem
Na rynku istnieją także przykłady reklam, których transmisja została całkowicie wycofana. Zapewne każdy pamięta reklamę marki Danio, w której to żółty bohater zabiega o uwagę kobiety. Sceny przedstawione w reklamie zostały uznane jako treści zawierające przemoc oraz dwuznaczne skojarzenia. W świecie reklamy obowiązują zatem pewne zasady, które są wspólne dla wszystkich reklamowanych produktów.
Do niezgodnych z prawem należą:
- reklamy sprzeczne z dobrymi obyczajami
- reklamy przedstawiające nagość lub przemoc
- reklamy wywołujące negatywne emocje u odbiorców
- reklamy wykorzystujące łatwowierność dzieci.
-
reklamy naruszające godność człowieka
(dyskryminacja wyznania, pochodzenia, grupy społecznej itp.)
Oznaka nieuczciwej konkurencji
Co w przypadku, gdy rynkowy rywal stosuje nieetyczne zagrania? Ten obszar jest regulowany przez ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Jej celem jest ochrona konsumentów oraz przedsiębiorstw. Poza wyżej wymienionymi przykładami, należą do niej także:
– reklamy wprowadzające w błąd – zawierające fałszywe informacje na temat produktu. Mowa o nich w przypadku np. pominięcia istotnej informacji na temat produktu, zastosowania niejednoznacznego przekazu wprowadzającego odbiorcę w błąd, a także użycia wizerunku innej marki w celu wywołania skojarzeń.
– reklamy porównawcze – wyróżniające właściwości produktu na tle jego konkurencji. Zakazane są w sytuacji, gdy z łatwością można rozpoznać markę drugiego produktu.
Warto również wspomnieć o grupach produktów i usług, których reklamowanie jest całkowicie zabronione. Wśród nich znajdują się wyroby tytoniowe, wyroby alkoholowe o objętości alkoholu powyżej 0,5% (wyjątek stanowią piwa), środki farmaceutyczne wydawane na receptę, usługi związane z działalnością wolnych zawodów tj. lekarze, radcy prawni, adwokaci, notariusze.
Warto znać powyższe zasady, ale pamiętaj, że pracując z zespołem Salon Reklamy nie masz się czego obawiać. Czuwamy nad właściwym przekazem oraz dobrem treści.