Sukces marki, która apeluje: “nie kupujcie naszych kurtek”!

Czy słyszałeś kiedyś o firmie odradzającej klientom zakup swoich produktów? Nie jest to częsta praktyka, zważywszy na konsekwencje finansowe wiążące się z takim apelem. Mimo to istnieje marka, która zastosowała hasło “Nie kupuj tej kurtki!”, i właśnie przez to osiągnęła jeszcze większy sukces. Zachęcamy do zapoznania się z historią marki Patagonia. 

Bunt społeczny giganta

Patagonia to firma amerykańska, która działa na rynku sprzętu turystycznego, specjalizująca się przede wszystkim w odzieży outdoorowej. Poza jakością produktów, znana jest ze swoich akcji społecznych i podstawowej wartości marki, jaką jest dbanie o środowisko. 

To właśnie dlatego, blisko dziewięć lat temu, Patagonia, za pośrednictwem swoich social mediach, opublikowała grafikę z hasłami: reduce, repair, reuse oraz recycle. Sam założyciel marki, Yvon Chouinard, prosił wtedy: “Zastanów się, czy to, co chcesz kupić, jest ci na pewno niezbędne i nie kupuj tego, czego nie potrzebujesz”. 

 

Co twoja firma może wynieść z tej historii?

Przypadek Patagonii, chociaż bardzo ryzykowny, przedstawia ważny aspekt pracy nad brandem – budowanie jednostajnego wizerunku. W obecnym świecie konsumenci przypisują markom ludzkie cechy, także te negatywne. Jeśli firma, budująca swoją historię w oparciu o wartości ekologiczne, okaże się niezgodna w swoich działaniach, nazwana zostanie kłamcą. Taka łatka może zostać już na zawsze. 

 

Z tego powodu ważnym jest, abyś dokładnie określił, co twoja marka jest w stanie zaoferować, i o czym może komunikować. Czasami lepiej “ugryźć się w język”, niż powiedzieć za dużo, i być z tego rozliczanym w późniejszym czasie.

Kreatywność, kreatywność i jeszcze raz kreatywność!

Taka akcja społeczna, poza oczywistą wartością społeczną, jest także idealnym przykładem wyłamania się z monotonii i schematycznego myślenia. Pomyśl, czy w swojej branży jesteś w stanie znaleźć taki szczegół, który można obrócić w ciekawy przekaz. Może to być coś, co odróżni twoją markę od konkurencji, a dodatkowo – pozwoli na trochę humoru!